Saffransbiscotti med mandel

P1030259

Jajaja…jag vet. Fru Fruktsallad har försummat bloggen i några månader nu och trots detta inlägg vet jag inte hur det kommer att bli framöver. Kanske hittar jag lusten och tiden att blogga, kanske blir det uppehåll några månader till, kanske slutar jag blogga helt. Vi får se helt enkelt!

Nu lackar det mot jul och för ett tag sen kunde jag inte tänka mig något värre än att fira jul och dagdrömde om en sista minuten till Vietnam där förra årets jul- och nyårshelger spenderades. Men plötsligt en dag vaknade jag och tänkte; vad mysigt med stjärnor i fönstren…och vad gott det ska bli med pepparkakor…och ska vi inte ha en gran i år ändå… Så nu julstökas det lite lagom här hemma, jag har gjort julmüsli, provar nya rätter med brysselkål och så har jag bakat en av mina favoriter – saffransbiscotti! Jag är ju galet förtjust i småkakor och väljer en krispig, knaprig småkaka framför vilken mjuk bulle eller kaka som helst!

Saffransbiscotti med mandel

2 ekologiska ägg

1,5 paket saffran

100 g mandel

100 g smör

1 dl socker

4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1. Hacka mandeln grovt.

2. Vispa ihop saffran och ägg, tillsätt rumsvarmt smör och socker till en porös smet.

3. Blanda ner hackad mandel, vetemjöl och bakpulver till en jämn och ganska kletig deg.

4. Fördela smeten i tre längder på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200 grader i 15 minuter.

5. Låt kaklängderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Sätt in dem i ugnen igen för att torka mitt i ugnen i ca 1 timme i 75 grader varm ugn.

Den som hellre vill ha ett ägg- och mjölkfritt recept kan prova det här.

En tanke på “Saffransbiscotti med mandel

  1. emanelra skriver:

    Hej!
    Jag hittade inte din mejladress, så jag kommenterar här istället…

    Jag går en kurs i webbdesign och ska som sista uppgift göra en egen hemsida. Jag har valt att göra en hemsida med recepttips för olika specialkoster. Jag har tänkt ha frukost-, mellanmåls-, lunch/middags- och kvällsmatsrecept som är glutenfria, laktosfria, vegetariska och veganska. Just nu är jag i det stadiet där jag letar recept och kom över några recept med tillhörande bilder på din blogg som jag undrar om jag kan låna. Jag kommer givetvis ange din blogg som källan till både recepten och bilderna. De recept jag undrar om jag får låna är:

    Rostade kikärtor

    Bönsallad med asiatisk touch

    Rostad blomkålssoppa

    Ljummen quinoasallad

    Eftersom recepten ska vara ganska korta och lätta kan det hända att jag gör mindre ändringar i recepten. För att bilderna ska passa in på hemsidan kan det också hända att jag redigerar kontrasten eller beskär dem. Hemsidan kommer inte publiceras offentligt efter kursen så de som kommer se den är mina lärare och kurskamrater. Jag hoppas att jag har varit tillräckligt tydlig med mitt önskemål och hoppas att jag får låna dina recept med tillhörande bilder!

    /Emma Rask

Lämna en kommentar