Rostade kikärtor

Hade ett gäng torkade kikärtor hemma som jag blötlade över natten. En del koktes och blev hummus och resten blev snacks i form av rostade kikärtor.

De blötlagda (ej kokta!) ärtorna sköljdes och fick rinna av ordentligt. Därefter hällde jag ut dem på bakplåtspapper, saltade, hällde över lite olja och blandade runt. Ärtorna rostades i 175 grader i ca 45 minuter och jag rörde om några gånger under tiden. När det var 10 minuter kvar hällde jag över lite vitlöksolja.

Knapriga, salta, proteinrika och så mättande att man inte orkar trycka i sig några större mängder – perfekt snacks!

6 thoughts on “Rostade kikärtor

  1. Åh, ett av mina bästa snacks! Gillar även att äta burk-kikärtor direkt från burken. Hehe. Mums!

  2. Cecilia skriver:

    Nja, jag är inget fan av burkvarianten vad gäller just kikärtor heller.

    Kära Fru F, vilken skulle du valt om du skulle lägga ner en av mina matbloggar? Det har visst blivit dags.

  3. Ann-Louise skriver:

    Intressant att göra rostade kikärtor på okokta ärtor. Har tidigare gjort det på kokta men detta måste testas!

Kommentera

