Bönsallad med asiatisk touch

En av de första vegankokböcker jag köpte var Pia Halls Vego Paradiso, och den är fortfarande en av mina favoriter. Enkla, snabba och smakrika recept – what’s not to like? Det finns många recept som jag ständigt återkommer till och ett av dem inspirerade mig till denna ljumma sallad.

Bönsallad

300 g frysta haricots verts

1 röd paprika, grovhackad

1-2 fint skivade schallotenlökar

Kokosdressing

0,5 dl neutral olja

2 msk osötat jordnötssmör

0.5 dl riven kokos

1 msk vinäger

0.5 dl vatten

1 cm färsk finriven ingefära

1 pressad vitlöksklyfta

Tina bönorna och skär i 3 cm bitar. Blanda med resten av grönsakerna och lägg upp på ett fat.

Blanda alla ingredienserna till dressingen, rör den slät. Drissla dressingen över grönsakerna och servera.

 

4 thoughts on “Bönsallad med asiatisk touch

  1. Katarina skriver:

    Så gott det låter och kokosdressing, mums!

  2. Madame C skriver:

    Mmm, låter ljuvligt! Din blogg ska jag verkligen använda flitigt nu när det är sommar och jag har mer tid över för matlagning:) Mina fina äppellådor säljs i min butik – jag har kommit över ett lager hos en äppelodlare som lagt ner sin verksamhet. Titta gärna in på http://www.cesarsbutik.se.
    Bloggkram,
    Charlotta
    Cesars Trädgård

  3. Cissi skriver:

    Å där var det igen ja…. Jordnötssmör……auuuuhm

Kommentera

