Varm kryddig äppelmust

P1030262

Nu i juletider är det gott att dricka varmt, i synnerhet när man som vi gillar att grilla korv i trädgården vid den här årstiden. Glögg i all ära, men jag tycker det kan bli lite väl sötsliskigt efter ett tag. Till korven bestämde jag mig därför för att plocka upp en gammal favorit som jag druckit många gånger i Berlin men aldrig gjort själv, varm äppelmust med julkryddor. Jag improviserade lite med smaksättningen och tyckte jag fick till en riktigt god kryddning som lät äppelsmaken komma fram.

Varm kryddig äppelmust, 4-6 personer

1 liter äppelmust

2 kanelstänger

10 kardemummakapslar, lätt krossade

1 stjärnanis

1 tsk vaniljsocker

Häll 3 dl äppelmust i en kastrull och koka upp tillsammans med kryddorna. Låt sjuda 10 minuter och häll sedan i resten av musten och värm till lagom dricktemperatur. Häll upp i muggar eller fina glas och dekorera med kanelstänger.

Glad 2:a advent!

2 thoughts on “Varm kryddig äppelmust

  1. Ann-Louise skriver:

    Det här är barndomsminnen för mig. Vi drack alltid varm äppelmust med kanelstänger när det regnade ut under min uppväxt i Kalifornien. Gott!

Kommentera

