Körsbärssirap

P1030147

Jag älskar körsbär men har tyvärr inget körsbärsträd i min trädgård. I år löste sig mitt körsbärsbegär ändå när jag fick förmånen att komma hem till en god vän och plocka tills jag skämdes. Det blev 6 kg innan skämsmekanismen slog till. En del av bären åt jag som de var men experimenterade även lite med recept jag aldrig provat förr. Av körsbärsträdsägarinnan fick jag tipset att göra körsbärssirap som ska vara gott till glass så det var jag ju tvungen att prova.

Körsbärssirap

1 kg körsbär

450 g syltsocker

saften av 1 citron

0,5 dl vatten

Skölj och kärna ur bären, det går väldigt snabbt om man äger en sån här. Blanda allt i en kastrull och låt småkoka på medelvärme i 25-30 min. Rör då och då och mosa gärna bären med en slev eller potatisstöt. Sila av bären (kan sparas och ätas på macka, läggas i en smoothie eller i morgonyoghurten) och häll upp sirapen på väl rengjorda flaskor. Förvara svalt.

Kommentera

