Ramslökskapris

P1020990

Ramslök är ju en av vårens första skogsprimörer, men i slutet av maj är det slutskördat. Vad gäller bladen. Därefter kan man skörda och äta både blommor och bären som kommer därefter. Bären har en härlig löksmak och poppar i munnen när man tuggar på dem.

I vintras var jag på ett mycket minnesvärt restaurangbesök på B.A.R vid Davidshallstorg i Malmö. Bland många spännande inslag på tallriken (purjoaska!) utmärkte sig några små gröna, saltsyrliga bär. När jag frågade servitören vad det var för något kom han springande med en liten burk och lade upp en hög till på min tallrik samtidigt som han glatt berättade att det var ramslökskapris. Sedan dess har jag gått och väntat på att ramslöksbären ska mogna och den tiden är nu.

Så här gjorde jag min ramslökskapris:

Jag plockade ungefär 350 gram bär och när jag hade klippt av stjälkarna återstod ca 250 gram. Bären sköljdes noga, fick rinna av och blandades sedan med 200 gram salt. Sedan fick de stå svalt och mörkt i vår källare i 3 veckor för att dra åt sig av saltet. Därefter sköljdes saltet av och bären lades i små glasburkar. Jag hällde äppelcidervinäger i burkarna så att det täckte bären. En burk testade jag dock att hälla en 1-2-3-lag i för att se vilket som blir godast. Sedan ställdes alla burkarna i källaren för att mogna. Om 2 månader är det dags att smaka. Den som väntar på något gott…och sooooom jag väntar! =)

5 thoughts on “Ramslökskapris

  1. Men gud så spännande!!!! Vad duktig du är att hålla dig!!! Fast det är väl inte så gott nu! Ska bli roligt att höra vad du tycker- vilket som blir godast! Håller alla tummarna!🙂

  2. […] gav jag mig ut och plockade ramslöksbär för att prova göra kapris av dem, det kan du läsa om här  Efter några månaders lagring var det så dags för provsmakning och jag kan meddela att […]

Kommentera

