Vegetarisk vitlöks”sill”

P1020998

Jag har aldrig varit särskilt förtjust i sill. När jag var liten åt familjen sill ofta, ofta och trots att min pappa är välkänd för sina smarriga sillinläggningar, åt jag det inte. I tonåren mognade väl smaklökarna lite och jag lärde mig att tolerera den speciella smaken, men åt helst bara vitlökssill med gräddig sås, inte de klara inläggningarna. Ett par år senare blev jag vegetarian och då var det slut med sillkarriären. Tills jag insåg att man kan göra en sillkopia på aubergine och skona de små fiskliven. Till årets midsommarbord blev det en tolkning av pappas göttiga vilökssill. Funkar förstås lika bra på julbordet eller som vanlig kvällsmat tillsammans med lite kokt nypotatis.

Vegetarisk vitlökssill

1 aubergine

1 msk ättika

2 dl sojagrädde

1/2 burk röd tångrom

1 vitlöksklyfta

1 knippe finhackad dill

Skala auberginen och skär den i ca 1 cm tjocka skivor på längden. Dela skivorna i 2-3 strimlor så de blir ungefär 2-3 cm breda. Koka upp vatten med 1 msk ättika och ett par teskedar salt. Lägg i auberginestrimlorna och låt koka några minuter tills de är sladdriga. Låt dem rinna av i durkslag och rör ihop vitlöksdressingen under tiden. Blanda sojagrädde, tångrom, dill och pressad vitlök i en skål. Smaka av med salt och svartpeppar. Lägg i de avsvalnade auberginestrimlorna och blanda försiktigt runt. Låt gärna stå några timmar i kylen (eller över natten) innan servering.

Kommentera

