Boochy mama!

P1030011

Fläderblomssäsongen går mot sitt slut och idag har jag buteljerat flädersaften jag satte förra helgen. Insåg imorse att jag hade en batch kombucha (fermenterad tedryck) som precis var klar och blev så himla sugen på att prova göra fläderkombucha. Gav mig iväg till mitt fläderställe och lyckades faktiskt hitta några fina klasar som inte bildat bär än. När jag kom hem silade jag kombuchan, hällde upp 1 liter i en flaska och lade ner 3 klasar fläder och 1/2 citron i skivor. Nu får den stå och efterfermentera i ett par dagar innan jag tar bort flädern och citronen. Förhoppningsvis har kombuchan även blivit lite kolsyrad då! Längtar….

Vill du veta mer om kombucha så har Flickan & Kakorna gjort ett bra blogginlägg där hon berättar om vad kombucha är och hur man brygger sin egen.

Trevlig helg!

P1030015

2 thoughts on “Boochy mama!

  1. Cecilia skriver:

    Den kommer att bli underbar! Jag gjorde på ren fläder och det blev precis så gott som jag hoppats. Nu kör jag flädervinäger och pickis fläderbubbel 🙂 Dock fortfarande inte satt någon saft, eftersom jag inte har tillräcklig med flaskor, men jag får tänka ut nåt för som du påpekar är det snart kört. Full frys dock 🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Oh, så spänd på resultatet! 🙂 Om du inte har flaskor kan du frysa in saften i vanliga plastburkar och ta fram och hälla på flaska efterhand som de blir lediga. Spännande med flädervinäger! Vad gör du den på?

Kommentera

