Stekta rädisor

P1020971

Jag är ganska bra på att odla, men lite sämre på att komma ihåg att äta det jag odlar, i synnerhet i början av säsongen innan en vant sig vid att gå ut i trädgården och plocka sin middag. Därför händer det då och då att mina rädisor hinner växa sig till rödbetsliknande monster och då är mer eller mindre oätliga i rått skick. När det hände senast provade jag att steka dem istället för att kasta dem och det blev sanslöst gott! Maken och jag kastade ilskna blickar på varandra över matbordet när den andre tog för sig och middagen slutade med att någon slickade fatet rädisorna legat på. Värdigt? Nej. Förståeligt? Ja!

Stekta rädisor

1 knippe rädisor

rapsolja

honung

salt & peppar

Skölj och skiva rädisorna, om de är små räcker det att dela dem på mitten. Värm olja i en stekpanna och stek rädisorna tills de mjuknar och får lite färg. Ringla över 1-2 tsk svensk, fast honung och salta och peppra efter smak. Servera genast!

2 thoughts on “Stekta rädisor

  1. Cecilia skriver:

    Du är ett geni! (Apropå surkålssmoothien, men rädisorna med :))

Kommentera

