Morgonsmoothie med ogräs

P1020925

Trots att jag älskar (att äta) ogräs, vill jag ändå hålla dem under kontroll i trädgården. Varje år rycker jag upp ett par hundra maskrosor ur gräsmattan men passar på att ta tillvara bladen och blomknopparna. Egentligen kan man äta även roten, men den ska ligga och dra i mjölk (!) och sen förvällas innan den äts så det har jag inte orkat ge mig på. Knopparna däremot är urgoda att steka i lite olivolja och salt som snacks eller dekoration på en maträtt. Bladen kan man äta som sallad, men de stora är lite väl beska för det så de brukar jag stoppa ner i en smoothie.

Morgonsmoothie med ogräs

1 ekobanan

1 klyfta galiamelon, urkärnad och skalad

2 msk solrosfrö

1 msk chiafrö

1 rejäl näve maskros- och kirskålsblad

2-3 dl vatten

Mixa allt i en bra mixer tills smoothien är helt slät. Häll upp i vackert glas och drick!

Kommentera

