Kirskålssmoothie

P1020876

Här kommer ännu ett tips om vad man (förutom pesto) kan göra med min ogräsfavorit kirskål – en grön smoothie! Kirskålen bidrar med en fin kryddighet i smoothien men behöver lite sötma för att komma till sin rätt i detta sammanhang. Därför tillsätter jag en gnutta honung, men den kan självklart hoppas över eller bytas ut mot annat sötningsmedel.

Kirskålssmoothie (ett stort glas)

1 näve kirskål, sköljd

1 näve färsk spenat, sköljd

1 banan

1 kiwi

1 tsk honung

1 krm spirulina

1 krm acaipulver

2-3 dl vatten

Lägg ner alla ingredienser i en mixer och kör tills smoothien är slät. Späd ev med mer vatten om du tycker smoothien är för tjock.

5 thoughts on “Kirskålssmoothie

  1. PDN skriver:

    Verkar som om folk börjar att förstå vad nyttigt det är med bl.a kirskål och maskrosblad.

    • ilovefruktsallad skriver:

      Jodå, det tror jag nog. ”Ogräs” börjar ju få status i restaurangköken och då dröjer det inte länge innan hemmakockarna följer efter. Men än är det nog en bit kvar innan folk tacksamt skördar kirskålen i trädgården istället för att försöka utrota den🙂

  2. inspirmeta skriver:

    Hej, åh vilken härlig blogg jag kom till nu när jag ville hitta ett recept på bovetegröt som verkade gott. Yoghurtälskare som jag varit länge måste jag nu lägga om min kost. Tuggat mig igenom alla sädeslagsgrötarna som jag tycker är så ogott. Nu kokar bovetet och jag tror det smakar helt annorlunda och nästan gott.
    Jag blir väldigt inspirerad av innehållet här. Tack.

Kommentera

