Kirskålspesto med ramslök

DSC_0165

Kirskål. Sällan omnämns denna gröda i positiva ordalag, utan de flesta klagar över att den sprider sig, utrotar allt i sin väg och är i stort sett omöjlig att bli av med. När vi flyttade till hus fick jag en trädgård full av kirskål på köpet och bestämde mig snabbt för att försöka utrota den. Tack och lov tog jag mitt förnuft tillfånga efter att halva trädgården sanerats med stor möda. Då hade jag insett att kirskål smakar förträffligt, går att skörda tidigt på våren när inget annat växer och inte kräver något fjäsk med vatten och gödsling. Dessutom håller den jorden lucker och tränger undan annat ogräs som maskrosor (som ju också kan ätas) och tistlar. Så nu får den frodas under kontrollerade former (i grönsakslanden är den dock inte välkommen) och jag skördar hela säsongen till pajer, wokrätter, sallader och pesto.

Hur är ditt förhållande till kirskål?

 

Kirskålspesto

5 dl packad kirskål

1 näve ramslöksblad (ca 15 st)

0,5 dl solrosfrön

1 dl riven parmesan

oliv- och rapsolja (helst kallpressad)

vitvinsvinäger

salt och peppar

Skölj kirskål och ramslök och låt rinna av. Lägg i en ren handduk och badda bladen torra. Rosta solrosfröna i en torr stekpanna tills de får lite färg och doftar nötigt. Låt svalna och kör dem till smulor i matberedare. Lägg i kirskålen och ramslöken och kör till en slät massa. Lägg i ost och kör igen samtidigt som du häller i en fin stråle olja (blanda de olika sorterna efter smak, jag tycker ca 70% oliv och 30% raps blir bra) tills peston har den konsistens du vill ha. Smaka av peston med vitvinsvinäger och salt och peppar.

 

3 thoughts on “Kirskålspesto med ramslök

  1. Linda skriver:

    Hej!

    Det låter väldigt spännande! Var hittar du ramslök? Eller har du det i trädgården?

    Kram
    //Linda

    • ilovefruktsallad skriver:

      Jag fick några ramslökar av en kollega och planterade dem i trädgården. De har spridit sig lite grann men inte så mycket som jag hoppats på. Det är ju så himla gott och ett fint vårtecken. Det ska även gå att så ramslök har jag hört och du har ju ha gröna fingrar så det är kanske värt att prova? =)

  2. […] kommer ännu ett tips om vad man (förutom pesto) kan göra med min ogräsfavorit kirskål – en grön smoothie! Kirskålen bidrar med en fin […]

Kommentera

