Avokadobollar med kardemumma

Men tänk att det aldrig har slagit mig att man kan använda avokado i godisbollar! En kväll när jag var sötsugen fick jag syn på en avokado på köksbänken och bredvid den stod ett paket dadlar… Hmmm…gott och gott måste ju bli…jättegott? Japp, det blev det!

P1020809

Avokadobollar med kardemumma 6 st

6 dadlar

1/4 avocado

ca 1 dl havregryn

1 msk solrosfrön

mald kardemumma

en nypa salt

Kärna ur dadlarna och mixa tillsammans med avokado och hälften av havregrynen. När det blivit en smet, rör ner solrosfrön och havregryn (så mycket du behöver för att få en smet som går att rulla, ca 0,5-1 dl). Smaksätt smeten med kardemumma och eventuellt en nypa salt. Rulla bollar och ät direkt eller förvara i kylen i ett par dagar.

2 thoughts on “Avokadobollar med kardemumma

  1. Sara skriver:

    Sånt här brukarna ju egentligen inte behöva recept på…. Men det är så kul att du publicerat recept på såna här saker eftersom alla har olika impulser och jag antagligen inte skulle ha kommit på just de här. Jag följde receptet rakt av men slängde även ner ett par matskedar kakao av bara farten. Gissa om barnen blev glada över att hitta såna godsaker på frukostbordet en helt vanlig mitt-i-veckan-morgon! TACK!

Kommentera

