Levain de Monsieur Martin

P1020802

Ja, så har då även jag, som mest gillar grova fullkornsbröd, gett mig på att baka levain; vetesurdegsbröd. För dig som inte smakat denna typ av bröd kan jag berätta att det är ett riktigt saftigt, storhåligt och segt bröd med tjock, krispig skorpa. Helt oemotståndligt! I synnerhet med ett tjockt lager smör på…

Det finns massor av levainrecept på nätet, men jag valde att följa Pain de Martins recept på Stureby levain eftersom jag provat baka efter hans recept tidigare och gillat dem. Dock gjorde jag vissa modifikationer och tweekningar efter mina förutsättningar.

  •  Jag använde vanligt, ekologiskt vetemjöl istället för vetemjöl special och det gick fint. Har hört från proffsbagare att vetemjöl special är onödigt om man bara ger degen tid att utveckla gluten (och det gör man ju oftast när man bakar med surdeg).
  • Jag äger ingen degblandare så jag fick vackert bearbeta degen för hand med slev och nävar. Inget gymbesök nödvändigt den dagen! =)
  • Eftersom receptet enligt uppgift blir ”två jättestora bröd” halverade jag det och bakade ut två normalstora bröd som på slutet fick jäsa i varsin bunke med mjölade handdukar.
  • Jag äger heller ingen baksten, men löste problemet genom att ställa in en plåt i ugnen och låta den bli riktigt het. Jag stjälpte upp bröden ett i taget på bakplåtspapper på en tunn träplatta och skjutsade in alltihop på den varma plåten.
  • Och nej, jag hade heller ingen is hemma men sprutade in vatten med en blomspruta sekunderna innan jag stängde luckan.

Trots alla små ändringar blev brödet det snyggaste och godaste surdegsbröd jag någonsin bakat!

P1020804

5 thoughts on “Levain de Monsieur Martin

  1. Ann-Louise skriver:

    Jädrar vilket snyggt bröd! Jag har fortf inte gjort Sarahs men nu har jag samtliga ingredienser hemma. 🙂

  2. Anonym skriver:

    Mums!

  3. Pepe skriver:

    Tja!
    Nu blir jag rejält sugen på att ge mig in i det däringa surdegsträsket och baka så här fina bröd.
    Så har du nån surdeg att dela med dig av? 😉
    /Bro

Kommentera

