Stekt surdeg

P1020800

Alltså, det här är en fullständigt genialisk idé! Tyvärr inte min, men jag har sett fenomenet på flera bloggar och var tvungen att testa när jag fick surdeg över efter ett surdegsbak. Jag åt mina surdegsplättar till frukost men de passar lika fint till mellanmål eller efterrätt.

Smält en rejäl klick smör i en stekpanna. När smöret slutat fräsa, klicka ut (aktiv, dvs bubblig) surdeg och låt steka ett par minuter per sida. Servera med sylt, socker, sirap, glass, grädde eller annat gott. Funkar säkert bra med salta tillbehör också. Kanske à la blinier med crème fraîche, tångrom och hackad rödlök?

Kommentera

