Enkel filodegspaj med spenat

Så här i påsktider kan det vara på sin plats med ett snabblagat vegetariskt pajrecept.

Det går åt knappt ett paket filodeg till en normalstor, rund, låg pajform. Tina filodegen, lägg ut ett lager i den smorda formen och pensla med olja, lägg på ett lager filo till, pensla. Lägg i valfri pajfyllning. Jag tog ett paket fryst, tinad spenat som kramades ur och blandades med lite salt och peppar, rökt tofu i tärningar (Kung Markatta har) och pinjenötter. Vill man kan man hälla på lite soja-, -havre-, eller kogrädde och strö över lite riven ost. Täck med resten av filodegen och pensla varje lager med olja. Grädda i 20-25 minuter i mitten av ugnen. Servera med sallad.

Glad påsk!

3 thoughts on “Enkel filodegspaj med spenat

  1. Gott! Jag blir lite nostalgisk. Jag hade en gång en kollega vars grekiska pappa brukade göra en variant av den här pajen och hon brukade ta med sig till jobb och bjuda. Hur gott som helst!

  2. Ja, han hade feta i sin paj. Gott! Men jag kan tänka mig att tofu är perfekt också.

Kommentera

