Magiskt bröd

P1020756

Magiskt. Ja, det lovar ju inte lite. Men jag vet inte hur jag ska beskriva det här brödet annars. Återigen är det Sarah B. på My New Roots som varit framme med ett smakrikt och hälsosamt recept. Det här brödet innehåller ingen jäst, ingen surdeg, inget bakpulver, bikarbonat eller annat jäsmedel. Det innehåller inget mjöl och det varken knådas eller viks. Det rörs ihop, får vila och bakas sedan. Och det smakar himmelskt gott, nötigt, mustigt och med härligt tuggmotstånd! Så även om du aldrig bakat ett bröd i hela ditt liv, tycker jag att du ska prova det här. Det går nog inte att misslyckas.

Sarah B’s magiska bröd

2,4 dl solrosfrön

1,2 dl linfrön

1,2 dl mandlar eller hasselnötter

3,6 dl havregryn

2 msk chiafrön

4 msk psylliumfröskal

1 tsk havssalt

1 msk honung

3 msk smält kokosolja eller annan olja

3,6 dl vatten

Blanda alla torra ingredienser i en stor skål, rör ner olja och vatten. Klä en 1 liters bakform  med bakplåtspapper. Häll ner smeten i formen och jämna till ytan med en sked. Låt brödet vila i rumstemperatur i 2-8 timmar (jag lät mitt stå över natten). Sätt ugnen på 175 grader. Baka brödet i 20 minuter, ta ut det och lyft ur brödet ur formen med hjälp av bakplåtspappret. Vänd brödet så undersidan är uppåt och lägg det på bakplåtspappret på en plåt eller ett galler och baka i ytterligare 30-40 minuter. Brödet ska vara gyllenbrunt och låta ihåligt när du knackar på det. Låt svalna innan du skär det.

P1020768

7 thoughts on “Magiskt bröd

  1. Ann-Louise skriver:

    Du har övertalat mig. Jag hade tänkt baka brödet ända sen Sara skrev om det och nu måste det bli av!

  2. […] skräpmat. Istället för fluffigt tillsatsrikt industribröd använde jag det här fantastiska brödet. Istället för trist isbergssallad tog jag färsk spenat. Halvfabrikatsburgaren byttes ut mot en […]

  3. Annie skriver:

    Du är så inspirerande!
    Ser jättegott ut. Måste jag prova. Jag älskar ju nötter och frön av olika slag.

  4. Theresia skriver:

    Jag testade detta brödet förra veckan – sååååå gott! Ska ut i köket och göra nytt idag, och efter det ska jag baka kakor med vita bönor enligt ditt recept🙂

Kommentera

