Raw ketchup

P1020761

Jag lånade Tareq Taylors bok ”Sylta, safta och lägg in” på biblioteket och blev inspirerad att göra egen ketchup. Jag fick tag i gula tomater i min lokala butik och jag hade hemodlade, torkade gula tomater kvar sen i somras, så färgvalet var givet. Originalreceptet såg visserligen bra ut men jag hade lite bråttom och tyckte mig inte ha tid att koka den, så jag gjorde en raw variant som bara mixades samman. Den blev väldans god och jag gjorde ungefär så här;

Gul raw ketchup

4 gula tomater

0,5 dl soltorkade gula tomater

0,5 vitlöksklyfta

0,5 msk honung (drygt)

en skvätt äppelvinäger eller ättika

salt och peppar

Halvera tomaterna och kläm ur kärnorna, lägg halvorna med övriga ingredienser i en mixer och kör till ketchupkonsistens. Smaka av med honung/vinäger/s&p efter smak.

Naturligtvis kan du göra ketchupen på röda tomater också.

One thought on “Raw ketchup

  1. […] (för att få dem att hålla ihop). Istället för sockerstinn köpeketchup gjorde jag den här och hamburgerdressingen byttes ut mot guacamole. Voilá – en näringsrik, smakrik burgare som […]

Kommentera

