Hemgjort smör

P1020747

För ett tag sen hade jag förmånen att få lära mig göra smör. Precis som mycket annat är det är inte alls svårt om man bara vet hur man ska göra, men de flesta av oss vet nog inte det. Iallafall att döma av de förvånade kommentarer jag fått angående min smörtillverkning ”Va? Kan man göra smör själv?” Det är ganska pinsamt och skrämmande hur lite vi vet om var vår mat kommer ifrån och hur den tillverkas (inte minst i dessa hästlasagnetider). Och den där distansen till maten har kommit så fort, på bara ett par generationer.

Dags att ändra på saker och ting. Samla vännerna eller familjen på smörkärnargalej!

Hemgjort smör ca 500 g

1 liter ekologisk vispgrädde

0,5 dl ekologisk filmjölk

havssalt/flingsalt efter smak

Blanda grädde och filmjölk i en bunke, täck med plastfolie och låt stå i ca 14-17 grader över natten (rumstemperatur fungerar också, men försök hitta det kallaste stället i bostaden). Filmjölken syrar grädden så att den bildar de aromer (bl a diacetyl) som ger smöret sin speciella smak. Ställ ett par kannor kallt vatten i kylskåpet. Gå och lägg dig.

På morgonen; vispa den syrade grädden hårt med elvisp eller i matberedare. Först händer inget, sen händer inget, sen plötsligt bildas små gula kulor och kärnmjölken separeras. Stanna vispen och häll av kärnmjölken (ser ut som blaskig mjölk), vispa något ögonblick och häll av igen. Häll i en kanna kallt vatten i smöret och vispa några ögonblick, häll av. Häll i nästa kanna och upprepa. Detta kallas tvättning och görs för att få bort så mycket av kärnmjölken som möjligt och ge smöret bättre hållbarhet. Låt smöret rinna av ordentligt genom att tippa bunken. Nu är det dags att salta och knåda smöret. Strö över valfritt salt (havssalt är gott och flingsalt ger fint ”knaster”), ca 10 gram brukar vara lagom, men smaka dig fram. Ta en träslev och knåda smörklumpen mot kanten på bunken, alternativt använd elvisp med degkrokar på låg fart. Knådningen görs för att jämna ut saltet och fördela det kvarvarande vattnet i smöret så att det får en jämn konsistens. Packa smöret i burkar, smörpapper eller plastfolie och förvara i kyl.

Bre en macka, njut av smaken och känn dig lite mallig över att ha erövrat smörtillverkningskonsten!

P1020750

8 thoughts on “Hemgjort smör

  1. Cina skriver:

    Minns smaken av hemgjort smör!!!
    Är idag komjölksproteinallergiker😦

  2. Annie skriver:

    Helt ovetande om smörtillverkning är jag inte men tack för precist recept. Detta ska jag absolut prova! I somras köpte vi med fantastiskt Normandiskt smör hem från semestern – och jag som egentligen vant mig av med smör på mackan kunde inte motstå🙂

  3. Annie skriver:

    Såg du mitt mail som jag skickade till Folkuniversitetet? Hade inte kvar din privata mailadress.

  4. Annie skriver:

    Söndag morgon och hemgjort smör🙂 Blev jättebra. Ca en tredjedel blandade jag med en mix av halv kruka basilika och lite olivolja. Mycket gott – kan rekommenderas!

Kommentera

