Bästa köksprylen

P1020730

Tänkte tipsa om en av mina favoritprylar i köket – olivurkärnaren! Fick den här av en kompis för säkert 8 år sen, och har använt den nästan varje vecka sen dess. Minns vagt tiden före olivurkärnaren, när jag skar av sidorna runt kärnan på varje oliv. Det tog en evighet! Alternativet var att köpa smaklösa fabriksurkärnade oliver eller störa matupplevelsen genom att tugga ur kärnan i munnen och spotta ut den. Med denna smarta pryl kan man istället köpa delikata, soltorkade oliver med kärna och kärna ur dem i expressfart, rätt ner i grytan, salladen eller på pizzan. Så har du ingen olivurkärnare, men älskar oliver – köp en! Funkar även på körsbär förresten.

5 thoughts on “Bästa köksprylen

  1. Björn Gadd skriver:

    Har en likadan och använder den förbluffande ofta. Är du lika snabb som mig på att använda den?

  2. Mea skriver:

    Alltså en helt fantastisk blogg, och nu tipsar du dessutom om detta redskap, något jag alltid önskat skulle finnas men aldrig varit medveten om!

  3. […] och kärna ur bären, det går väldigt snabbt om man äger en sån här. Blanda allt i en kastrull och låt småkoka på medelvärme i 25-30 min. Rör då och då och mosa […]

Kommentera

