Småkakor med vita bönor

P1020726

What?

Japp, vita bönor! Ända sen jag såg det här receptet på småkakor som bakas med svarta bönor har jag undrat…kan det verkligen vara gott? Häromdagen när jag hade kokt en gigantisk kastrull med stora vita bönor var det dags att ta reda på fakta. Visserligen gjorde jag min egen tolkning av receptet, men det jag var nyfiken på var ju huruvida bönor skulle funka i en småkaka istället för mjöl, och svaret på det fick jag – ja! Maken reagerade med ett ”Mmmmm, vad goda” när han smakade utan att känna till den hemliga ingrediensen. Gott betyg!

Småkakor med vita bönor

2 msk chiafrön

4 msk vatten

4 dl stora vita bönor

2 msk kokosfett

3 msk honung (kan bytas mot agave)

0,5-1 dl kakao (jag använde raw, men vanlig går bra)

en nypa vaniljpulver

hackade mandlar eller nötter

havssalt eller flingsalt att strö på

Blanda chiafrön och vatten i en skål och låt dra tills vattnet sugits upp. Lägg i bönor, kokosfett, honung, vaniljpulver och kakao efter smak. Mixa allt med stavmixer till en slät smet. Smaka av och tillsätt ev mer honung eller kakao om du tycker det behövs. Klicka ut smeten på bakplåtspapper och forma runda kakor med en sked, kakorna flyter inte ut i ugnen så gör dem så tjocka som du vill ha dem. Strö över salt efter smak. Grädda kakorna i 175 grader i 15-20 minuter, passa noga så de inte blir brända i kanterna. Ät upp allihop eller förvara överblivna kakor i kylen eller frysen.

P1020723

2 thoughts on “Småkakor med vita bönor

  1. Jana skriver:

    Wow vad häftigt! Detta måste jag prova!

Kommentera

