Kärna ur granatäpple

P1020735

Äter du granatäpple? Jag har en lätt fixering vid granatäpplen i perioder, främst under vintern när det går att få tag i riktigt stora, tjusiga exemplar med mörkröda, saftspända kärnor. Det enda smolket i bägaren med granatäpplen är att det är lite jobbigt att få ut kärnorna.

I många år har jag hört att det bästa sättet att kärna ur dem är att halvera dem, hålla halvorna över en skål och slå på skalet med baksidan av en sked. Ett helt värdelöst tips såvida man inte gillar krossade kärnor och en lätt stänkmålning på köksskåpen. Möjligen kan detta funka om man tänker göra granatäppeljuice, men gillar man ”pop”-effekten i kornen när man äter dem, vill man ju ha dem hela. Då föreslår jag att man gör så här:

Skär försiktigt ett ca 5 mm snitt runt ”magen” på granatäpplet. Bräck isär halvorna. Pilla ut de kärnor som är frilagda. Dra bort de vita hinnorna och fortsätt pilla och ”bräcka” loss kärnorna med ett fast tryck med tummen. Fortsätt tills skalen är tomma. Förvara kärnorna i burk med lock i kyl, de håller upp till en vecka.

Så vad gör man med kärnorna när man fått ut dem? Jag strör dem över allehanda maträtter som behöver piffas upp med lite syra, sötma och krispighet. Särskilt trevliga är kärnorna att strö över en sallad eller på gröten/i filen på morgonen. Men ofta äter jag dem direkt ur burken som godis. Beroendeframkallande, och förutom att vara vansinnigt goda är granatäppelkärnor dessutom fulla av antioxidanter. Frossa loss!

7 thoughts on “Kärna ur granatäpple

  1. Katarina skriver:

    Jag har hört om att man kan kärna dem i en skål fylld med vatten? Finns säkert på youtube om det, ifall du är intresserad!

  2. Signe skriver:

    haha, har många nedstänkta kök bakom mig. jag gör något liknande, men bryter upp den i klyftor längs med väggarna. (typ såhär https://www.youtube.com/watch?v=1iHbSzM63Hs)
    har även testat vattenskålsmetoden, men smaken blir lite… urvattnad då.

  3. Karin skriver:

    Hej! Jag undrar om jag får tipsa om ditt sätt att kärna ur granatäpple på vegetariskt i fokus (vegetarisktifokus.se) där jag är medarbetare? Givetvis kommer jag skriva en hänvisning till orginalkällan.

  4. Gun Johansson skriver:

    Det finns ett fiffigt redskap för att kärna ur granatäpplen. Det är en skål med ett löstagbart galler på samt en gummihatt. Man skär igenom skalet runt om på frukten (absolut inte rakt igenom) och bänder isär halvorna med kniven. Sen placerar men ena halvan på gallret och täcker över med gummihatten. Med en tung slev slår man sen kraftfullt på gummihatten så att kärnorna samlas i skålen. Fungerar utmärkt och man får inte fruktsaft på sig eller på kläderna. Kan köpas på nätet hos savnetrading.se

Kommentera

