Surdegsbröd och istället för jäskorg

Jag är inne i en brödbakningsperiod just nu. Före jul gick jag en 2-dagars kurs i surdegsbakning och fick då möjlighet att köpa med mig riktigt bra ekologiskt, tillsatsfritt mjöl hem. Det har experimenterats en hel del med både råg- och vetemjölet de senaste veckorna och ett av recepten jag gav mig på var ett ganska lättbakat rågsurdegsbröd. Som de flesta surdegsbröd tar det ganska lång tid att baka, men kräver i gengäld inte särskilt stor arbetsinsats. Resultatet blev ett syrligt, saftigt bröd med rejäl rågsmak.

P1020717

Ett litet tips till den som inte har råd eller lust att investera i svindyra jäskorgar, är att jäsa degen i rejält mjölade kökshanddukar som stoppas ner i valfri form. Eftersom en del av funktionen med jäskorgar i trä är att ytan på hela brödet kan andas, är det bra att välja en perforerad form, ex en brödkorg. Till det här brödet använde jag insatsen i min salladsslunga, som visserligen är i plast men är full av hål – perfekt!

P1020710

Kommentera

