Vårsådden planerad

P1020707

Jag ogillar verkligen vinter, snö och kyla och därför är januari är en enda lång väntan på bättre tider. Men ett av glädjemomenten är när jag planerar årets odlingar, bläddrar i frökataloger och passar på att inspireras av den gågna sommarens inlägg på olika trädgårdsbloggar.

För att vara säker på att jag får plats med allt jag vill odla, och för att ha koll på växtföljden i odlingsbäddarna brukar jag använda det simpla post it-systemet som syns på bilden. Jag ritar upp mina odlingsbäddar på ett A3 och låter varje post it representera en odlingsruta på ca 30×30 cm. Sen är det bara att skriva på lapparna vad jag vill odla och se så att det blir lagom mycket av varje sort, vill jag ha fler morötter skriver jag ett par lappar till och så får någon annan växtlapp stryka på foten. Kanske blir det en ruta ledig när jag placerat ut allt jag vill ha? Då kan jag unna mig en ”dark horse” från frökatalogen 🙂

Fördelen med flyttbara post its är också att man lätt kan flytta runt växterna och planera så att höga inte skymmer låga, men framför allt är odlingsschemat en bra hjälp när det är dags för vårsådden. Då är det bara att plocka fram schemat och se hur man tänkte några månader tidigare. För mig som har sjukt dåligt minne är det guld värt.

Så vad ska det odlas i år då? De galet snygga lila morötterna på framsidan av Impectakatalogen kunde jag förstås inte motstå, av estetiska skäl och med tanke på att de med sin starka färg, förmodligen är packade med antioxidanter. Utöver de obligatoriska salladssorterna, squashen och rödbetorna, blir det ett bönans och ärtans år. Jag har beställt två sorters sockerärtor, vaxbönor, purpurbönor och bondbönor som jag är galet pepp på! Årets dark horse blir jicama – en fantastisk rotsak som jag ätit i USA och Vietnam, men aldrig sett i Sverige. Jicama är en rotsak som är delikat att äta rå och har en krispig konsistens med smak av äpple. Ska bli spännande att se hur det går!

Vad odlar du i år?

Kommentera

