Dulde de Leche på färsk mjölk

P1020702

Bloggvärlden svämmar ju över av recept på Dulce de Leche, men trots det är det inget jag har fått för mig att göra själv. Det låter helt enkelt lite jobbigt att passa en konservburk som kokar i flera timmar. Och lite läskigt, man har ju hört om explosionsrisken om man glömmer bort den kokande burken. Och vad ska man ha den färdiga krämen till när man inte bakar särskilt ofta?

Men för ett tag sen när var jag på kurs i sylt- och marmeladkokning var det dags. En av deltagarna föreslog att vi skulle ge oss på att koka mjölkmarmelad, eller Dulce de Leche, från grunden dvs med färsk mjölk istället för kondenserad, och jag hängde på.

Dulce de Leche

4 liter mjölk

1 kg socker

1 vaniljstång

5 g salt

Dela och skrapa ur vaniljstången, blanda ner med övriga ingredienser i en stor gryta (helst koppar) med tjock botten. Koka upp och låt koka på låg värme under ständig omrörning tills smeten tjocknar, ca 2 timmar. Gör ett test för att se om den är klar. Häll upp lite på ett fat, när smeten ser ”bullig” ut och inte rinner ut är den klar. För att förhindra att sockret kristalliseras på insidan av kastrullen och bildar klumpar i den färdiga marmeladen, kan man pensla insidan av kastrullen med kallt vatten under kokningen (alltså på kastrullväggen ovanför mjölksmeten). Häll upp på rena burkar och förvara i kyl. Detta recept räcker till flera burkar, så det går bra att halvera. Eller gör hela och ge bort burkar som present!

För den som vill prova en vegansk variant på mjölkmarmelad finns det ett recept här men jag har inte provat det själv.

5 thoughts on “Dulde de Leche på färsk mjölk

  1. Linda skriver:

    Så spännande! Är det gott? Vad påminner det om? Skulle vilja prova, men ser framför mig hur jag misshandlar en kastrull till döds alternativt bombar sönder köksfläkten😉

    Kram
    //Linda

    • ilovefruktsallad skriver:

      Är det gott? Svar JAAA!!!
      Skulle nog säga att det påminner om kola, fast mildare inte lika sött. Galet gott på pannkakor kan jag meddela =) Eller med sked direkt ur burken…
      Jo, viss risk för kastrullkatastrof finns nog men ständig omrörning är tricket.

  2. Linda skriver:

    PS! Borde titta in här oftare. Vill så otroligt gärna lära mig laga mer vegetariskt, men är lite feg och undrar hela tiden om jag ska gilla. Önskar att det fanns en redig kokbok med titeln ”Vegetariskt för nybörjare”🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Vad roligt att du är nyfiken på vego! Men jag tycker inte du ska göra så stor grej av det, bara välj något och prova. Vad är det värsta som kan hända liksom?😉 Under rubriken Mat tipsar jag om flera rätter som är lättlagade, matiga sallader med quinoa eller matvete till exempel. Vad gäller kokbok så finns ju klassikern Vegetariska kokboken av Sundqvist, som är en bra grundkokbok med allt man behvöer veta om vegomat och massor av recept. Lite som Vår kokbok fast för vegetarianer.🙂 En av mina favoritkokböcker är Vego Paradiso av Pia Hall. Den har några år på nacken men har en fin layout med vackra bilder och enkla, smakrika recept. Det går säkert att låna någon av dem på biblioteket. Lycka till och fråga gärna om du undrar något.
      Kanske har någon annan läsare något tips på bra vegokokbok för en nybörjare?

  3. […] som jag var på kokte vi en himla massa olika varianter, äppelkompott, päronmarmelad, dulce de leche, karibisk bananmarmelad, chutney, apelsinmarmelad, björnbärssylt, hallonsylt… Jag och en […]

Kommentera

