Hirsotto med grönkål

P1020336

Hirs är ett trevligt litet frö som jag tidigare skrivit om här. Det går att använda hirs till det mesta, ex till sallader istället för quinoa eller som pajbotten, men jag inspirerades av en risotto och gjorde en ”hirsotto”. Jag fuskade friskt både i tillagningssätt och i ingredienslista (eftersom jag inte hade något vitt vin hemma) men det blev väldigt gott ändå!

Hirsotto, 1-2 personer

1 dl hirs

1 schallotenlök, finhackad

10 cm squash, hackad

4 kvistar grönkål, repade och hackade blad

några delade coctailtomater

en skvätt grädde (ko-, havre-, eller soja-)

riven parmesan (eller veganost)

mild, ljus vinäger

salt och peppar

någon god smaksättning, ex tryffelkräm/olja, saffran, pesto eller sparris

Koka hirsen enligt anvisningarna på förpackningen. Stek lök, squash och grönkål mjukt i lite olja, tillsätt ev lite vatten för att få kålen att mjukna. Rör ner den kokta hirsen och tomaterna. Smaksätt med vinäger, ost, salt och peppar. Rör ner grädde och valfri smaksättare och servera.

3 thoughts on “Hirsotto med grönkål

  1. Katarina skriver:

    Det ser väldigt gott och fräscht ut!

  2. Du tar så fina bilder! Det får mig att vilja ändra på hur jag äter, inspirerande!🙂

Kommentera

