Matäventyr i Vietnam – del 2

Drömmer fortfarande om matupplevelserna i Vietnam. Det känns ganska oglamoröst att laga linssoppa en torsdagskväll efter att ha ätit på restaurang tre gånger om dagen i drygt två veckor. Men sån är ju vardagen, och det är rätt trevligt det med. Det hindrar mig dock inte från att dregla över mina matfoton😉

Vårrullar var som sagt en favorit under resan, både färska och friterade varianter. Just de här exemplaren hade den tunnaste, krispigaste vårrulledeg jag någonsin smakat och fyllningen av nudlar, böngroddar, morötter, vårlök och ägg gick inte av för hackor. Maken klassade denna ganska enkla rätt som en av de gastronomiska höjdpunkterna på resan och jag kan bara hålla med.

P1020612

Mer fejk! På en båttur i Halong Bay bjöds vi på ett överdåd av rätter till både lunch och middag och kockarna hade verkligen ansträngt sig för att även vegetarianen i sällskapet skulle få en fin upplevelse. När allätarna fick en rätt med bläckfisk, bjöds jag på denna komiska bläckfisk-look-alike. Man måste ju le lite när man ser försöket att skapa en illusion av små ”armar” på de gummiaktiga tofu-rismjölskuberna. Hur som helst var anrättningen riktigt god och eftersom jag knappt hann äta riktig bläckfisk innan jag blev vego, kändes konsistensen inte obehagligt bekant.

P1020372

Vad nu? Crèpe? Ja, det är kanske inte det första man tänker på när man tänker på vietnamesisk mat och vietnamesiskt är det i ärlighetens namn inte heller. Landet har visserligen varit en fransk koloni och baguetter är en integrerad del i vietnamesernas matvardag, men de här crèpesen intogs faktiskt på en fransk restaurang. Saigon (eller Ho Chi Minh City som det heter nu för tiden) visade sig ha ett fantastiskt utbud av restauranger med mat från hela världen och vi åt formidabel italiensk mat och den bästa indiska mat jag ätit utanför Indien. Men tillbaka till denna smarriga crèpe. Den hette La Snickers och ja, den innehöll jordnötssmör, chokladsås, saltad kolasås och krossade jordnötter. Behöver jag ge den ett betyg? Nej, bilden talar nog för sig själv. =)

P1020681

10 thoughts on “Matäventyr i Vietnam – del 2

  1. Katarina skriver:

    Bläckfisk-look-alike🙂 Vilken dessert alltså, mums!

  2. Marcus skriver:

    ”La Snickers” haha, ser lite sådär ut🙂

  3. Åh, allting ser så gott ut!

  4. Mallis skriver:

    Gah, allt ser så fantastiskt gott ut! Och jag tycker du ska odla perilla – favvo i det koreanska köket. Välkomna tillbaka, vill höra mer om er resa! Jag återkommer med förslag på datum för ny matklubb. Kram!

  5. Anonym skriver:

    Förstod inte om bilderna var på din mat eller från restaurang. Din mat hoppas jag, för jag vill veta hur man gör den där morotsblomman🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Ha ha ha, nej tyvärr det är restaurangmat alltihop, så jag är inte skapare av den där blomman. Men det finns ju kurser i ”fruit carving” så du kan säkert lära dig om du vill!😉

Kommentera

