Matäventyr i Vietnam – del 1

Fru Fruktsallad är tillbaka! Några dagar innan jul lämnade maken och jag landet för ett par veckors rundresande i Vietnam. Resan bjöd på sol, värme, intressant historia, vänliga människor, lyxiga hotell, öde stränder, galna storstäder och inte minst – fantastiska matupplevelser. Innan vi åkte var jag lite nervös över att jag skulle hamna i ett land av fläsk och fisksås, men även om vietnameserna verkligen älskar kött, fanns det gott om vegetariska alternativ. Nationalrätten Pho [fö] lyckades jag stöta på i vegetarisk tappning och jisses vilken höjdare! Balanserade smaker, mjuka nudlar, spänstig tofu, krispiga grönsaker och ett berg av färska örter. Tyvärr var det så gott att jag glömde fotografera😉 Några andra rätter hann dock fastna på bild.

Jag älskar vårrullar, i synnerhet färska, så det slank ner några gånger. Här en färsk (ofriterad) variant med tofu, sallad, nudlar, örter och jordnötter som serverades med hoisinsås. Så enkelt och såååå gott!

P1020480

Ett par gånger i månaden försöker många buddister i Vietnam att äta vegetariskt och då dyker en mängd vegetariska matstånd upp på gatorna. Det bjuds på allehanda lustiga kött-, fisk- och skaldjurssubstitut och ett som jag stötte på var pankopanerade fejkräkor. Smaken och utseendet var det inget fel på, men jag tycker det är lite läskigt när konsistensen är för lik orginalet och så var det verkligen här. Till och med mina skaldjursätande bordsgrannar höll med om det. Men gulliga såg räkorna onekligen ut och paneringen var smaskigt krispig!

P1020449

På hälsosamma snabbmatskedjan Wrap & Roll åt jag mumsiga vegetariska pakoras som serverades med ett par olika dipsåser och de obligatoriska färska örterna. Denna gång var det thaibasilika, koriander och vad jag tror var perilla. Den senare hade jag inte smakat förr, men funderat på att odla själv. Det lär nog inte hända för smaken var minst sagt…speciell. Tvålig och parfymerad smak som fick koriander (som jag älskar) att framstå som harmlös persilja.

P1020625

Den mest spartanska maträtten under resan bjöd på en fascinerande smakupplevelse. När vi besökte Cu Chi-tunnlarna (där vietnameserna överlistade amerikanerna i kriget genom att gömma sig i underjordiska tunnelsystem) fick vi ett smakprov på den kost som erbjöds guerillasoldaterna. Kokt cassava (som man gör tapioca av) serverades med sockrade, krossade jordnötter och grönt te. Cassavan påminde lite om potatis, både i konsistens och smak, men hade ett bredare smakregister, nästan lite nötigt. Tillsammans med jordnöttsblandningen smakade det som inget annat och jag hoppas få stifta bekantskap med denna rot igen. Kanske i form av ett klassiskt mos med en klick smör?

P1020677

Fler bilder på matäventyren i Vietnam kommer inom kort.

5 thoughts on “Matäventyr i Vietnam – del 1

  1. Sofie skriver:

    Waaa vad gott!! Sjukt nyfiken på cassavan, kan man få tag på det här? Ser fram emot del 2🙂

  2. Katarina skriver:

    Så mycket gott ni ätit! Ser också fram emot del 2!

  3. Marcus skriver:

    Ser riktigt gott ut!

Kommentera

