Raw grönkålssoppa med surkål

P1020325

För ett tag sen fick jag låna Erica Palmcrantz Aziz bok ”Raw food – ett lättare liv på tre veckor” av en god vän. Jag har varit lite nyfiken på boken, men har inte velat köpa den eftersom jag samtidigt har varit irriterad över titeln som antyder att raw food skulle vara en bantningsmetod. Tyvärr har jag sett att raw food ibland buntas samman med lchf och pulverdieter i olika bantningsreportage och det gör mig tokig! För mig handlar raw food om att ge smaklökarna fantastiska upplevelser och kroppen bästa möjliga näring.

Men tillbaka till boken. Det är en ganska enkel nivå på recepten och det är så klart bra om man är ganska ny med raw, men jag som har o-lagat raw food i snart 7 år, skulle uppskatta lite mer spännande ingredienser och tillagningsmetoder. Trots det blev jag inspirerad att göra en variant på bokens spenatsoppa häromdagen. Eftersom jag hade grönkål hemma bytte jag ut spenaten och modifierade receptet lite efter eget huvud.

Raw grönkålssoppa

10 cm gurka

1 avokado

5 cm skivad purjolök

100 g grönkål

2 dl vatten

0,5 pressad citron

5 soltorkade tomater

örtsalt

1 tsk näringsjästpulver

1 msk gräslök

Släng ner allt utom gräslöken i en mixer och kör till slät konsistens. Späd eventuellt med mer vatten, blanda ner gräslök och smaka av med salt. Servera med surkål och några hackade grönsaker om du vill ha lite mer tugg i soppan.

Nu tar jag bloggpaus över jul och nyår men är tillbaka i början av januari. God jul och Gott nytt år kära läsare!

4 thoughts on “Raw grönkålssoppa med surkål

  1. Katarina skriver:

    Ser gott ut och soppan har en så fin färg! Önskar dig god jul och gott nytt år!

  2. BreathlessTess skriver:

    Ser jättefint ut! Hoppas att du haft en god jul! Gott nytt år!

Kommentera

