Favorit i repris – Raw Chocolate Chip Cookies

Nu när det börjar närma sig jul blir det väldigt mycket fokus på mat. Som vego är jag ju inte särskilt förtjust i den traditionella julmaten med det finns ju vissa smaker (saffran, kanel, senap…) som trots allt är ett måste i juletid. För att få lite inspiration till fräschare julmat kollade jag på Eanies fina, råa julkalender från 2010 och Johannas saffranssmoothie och Eanies decembersallad lär förmodligen lagas här hemma under den närmsta veckan. Jag bidrog själv med ett par recept till julkalendern och när jag fick se Eanies fina foto av mina råa Chocolate Chip Cookies, blev längtan för stark. Det blev en batch samma kväll, men lat som jag var orkade jag inte göra chocolate chipsen på vanligt vis så jag bytte ut dem mot kakaonibs istället och det blev minst lika gott.

Raw Chocolate Chip Cookies, ca 12 st

Kaksmet

3 dl cashewnötter (eller hälften mandel, solrosfrön eller andra  nötter/frön)

2 msk agavenektar eller svensk, kallslungad honung

1 tsk vaniljpulver (mald vaniljstång, ej vaniljsocker)

2 msk mjukt kokosfett

1 nypa havssalt

Chocolate Chips

0.5 dl orostat kakaopulver

1 msk smält kokosfett eller kakaosmör

eller

0,5 dl kakaonibs (krossade kakaobönor)

Mixa cashewnötterna till mjöl i mixer, blanda med övriga ingredienser  till kaksmeten.

Om du vill göra egna chocolate chips: Blanda kakaopulver med kokosfett/kakaosmör och häll ut  på en tallrik täckt med en bit bakplåtspapper, ställ i frysen. När  chokladsmeten stelnat, hacka i bitar och blanda med kaksmeten.

Om du använder kakaonibs är det bara att röra ner dem i kaksmeten. Rulla sedan bollar och platta ut till kakor på en tallrik, ställ i  frys och låt stelna. Kakorna äts med fördel direkt från frysen och är då smarrigt sega med crunch. I rumstemperatur blir de snabbt mjuka men är så klart goda då också.

Kommentera

