Hemgjord äppelcidervinäger

Den här hösten har jag provat två olika sätt att tillverka min egen äppelcidervinäger. Det första sättet gick ut på att producera en äppelmust som fick spontanjäsa och producera koldioxid och alkohol. Därefter skulle den lämnas i en öppen burk för att ombildas till vinäger. Den första delen av processen gick fint, musten bubblade som tokig i sin flaska i flera veckor. När den lugnat ner sig hällde jag över den i en burk med större öppning för att mer syre skulle komma till. Naturligtvis kunde jag inte motstå att provsmaka och jag var generös nog att bjuda maken på en liten sipp också. Hans omdöme om min jästa äppelmust passar sig inte i skrift, så vi nöjer oss med att konstatera att det smakade…fasansfullt illa! Sprit, finkel och så lite sura äpplen på det. Fi! Men optimist som jag är tänkte jag att lite syre kanske skulle rätta till det hela, så jag lät ondskan stå till sig några veckor. Men nej, det hjälpte föga. Finkelsmaken ville liksom inte lämna vinägern så slutprodukten åkte ner i vasken.

Parallellt med detta experiment gav jag mig på det andra sättet att göra vinäger. Hela äpplen revs och blandades med lite vatten och rågsurdegsbröd. Blandningen som var väldigt vacker i början, övergick snart i en brun sörja men behöll hela tiden sin friska äppeldoft. Jag smakade av flera gånger under jästiden men det var inte förrän efter 5 veckor som jag tyckte att vinägersmaken började komma. Då hade sörjan, efter att ha hållit sig lugn i flera veckor, plötsligt börjat bubbla. Varför vet jag inte. Sörjan silades genom en silduk och åkte sedan tillbaka i sin ursköljda burk för att mogna. Men redan efter att den silats kan jag säga att den smakade fantastiskt! Rund, fin äppelsmak och en härlig syra. Ska bli spännande att se om smaken förbättras ytterligare under de närmaste månaderna.

Så att kora en vinnare i vinägertävlingen är ingen konst; 1-0 till rivna-äpplen-varianten!

4 thoughts on “Hemgjord äppelcidervinäger

  1. Magnus Fridsell skriver:

    Häftigt Jennie! Jag räknar med att det står en sådan flaska hos Peter och Cissi i Bjärred som jag kan provsmaka när jag har vägarna förbi…

    Hälsningar

    Magnus

  2. sockervisp skriver:

    Vad spännande att göra egen vinäger! Det har jag aldrig ens tänkt på att göra. Fin blogg förresten =) /Emma

Kommentera

