Raw frukostgröt

Det finns en sak som jag tycker är konstigt – människor som inte äter frukost! För mig, vars första tanke på morgonen är ”Frukost!” och tanken på att få äta är enda skälet till att jag kommer ur sängen, är det mycket fascinerande att det finns människor som lyckas ta sig till jobbet utan mat i magen. Med detta sagt är jag faktiskt inte alltid vrålhungrig, så ibland får havregröten eller den mastiga fruktsalladen med nötter och kokos stå tillbaka för lättare alternativ. En morgon stod och jag och spanade in i kylskåpet och fick syn på en butternut squash. Ah – gröt!

Raw butternutgröt

1 klyfta butternut squash (ca 1/8 av den hela frukten)

1,5 äpple

1 tsk kokosolja (extra virgin)

Skala, kärna ur och grovhacka butternuten. Lägg i en liten matberedare tillsammans med hackat, urkärnat äpple. Mixa till en gröt, tillsätt eventuellt lite vatten för att få allt att snurra. Lägg i kokosoljan och mixa lite till. Servera med något gott på toppen, gärna nötter eller något annat crunchy, jag tog mandlar och granatäpple (massor av antioxidanter!).

God morgon!

One thought on “Raw frukostgröt

  1. […] är en himla trevlig pumpa. Den går fint att äta rå (svarvad till spagetti eller som gröt), kan kokas, ugnsbakas, stekas… För ett tag sen när jag fick ett smörcraving stekte jag […]

Kommentera

