Raw lussekatter

P1020332

Klart man måste prova göra raw lussekatter så här i adventstider! Jag experimenterade fram ett recept som funkade riktigt bra. Det smakar lussebulle men konsistensen är så klart en annan eftersom basen är nötter. Rackans gott hur som helst! Jag har fått höra att saffranets arom löser sig bäst i olja och dess färg bäst i vatten så därför använde jag båda för att röra ut de små stråna.

Raw lussekatter 6 st

1 dl cashewnötter, naturella

1 dl solrosfrön

0,5 msk kokosolja

1 msk fast honung

1/2 paket saffran

russin

Rör ut saffran i 1 tsk vatten och 1 tsk olja. Kör nötter och frön till mjöl i en matberedare. Häll ner resten av ingredienserna och fortsätt köra tills smeten bildar en boll. Dela degen i 6 bitar och rulla försiktigt ut till valfri lussekattform eller bollar. Peta ner russin och hugg in.

Glad 1:a advent!

6 thoughts on “Raw lussekatter

  1. Sofie skriver:

    Du är så fiffig!

  2. johanna skriver:

    Jisses amalia! Nu vet jag vad jag ska göra ikväll

  3. Cecilia skriver:

    Du är ju en gudinna! Nu skickar jag en länk till dig på febban. Ta den som en inte helt subtil hint 😉

Kommentera

