Syltkakor med havre

Småkakor – need I say more? Det har väl knappast undgått någon att jag älskar småkakor? Därför var jag ju tvungen att prova Lilla matdérivens annorlunda recept på syltkakor . Jag följde det i stort sett till punkt och pricka men hade inget dinkelmjöl hemma så jag blandade ihop lite olika mjölsorter. Kanske blev det lite för mycket grovt mjöl, vilket nog gjorde kakorna lite torrare än det var tänkt i orginalreceptet, men smaken var det verkligen inget fel på. Konsistensen blir lite seg, snarare än mör som en vanlig syltkaka. Gott som omväxling! Jag hade hemgjord plommonsylt med vanilj i mina kakor och det funkade utmärkt!

Syltkakor med havre ca 20 st
70 g ekologiskt smör eller mjölkfritt margarin
0,5 dl kokossocker (funkar säkert med annat socker också)
1 dl rårörsocker
3,5 dl dinkelmjöl, siktat
2 dl havregryn
1 msk potatismjöl
1 ekologiskt ägg, lättvispat (eller äggsubstitut typ No Egg)
0,5 tsk salt
0,5 tsk bakpulver
1,5 tsk vaniljpulver
sylt, valfri sort
Värm ugnen till 180°. Smält smöret. Blanda alla torra ingredienser i en stor skål. Tillsätt smör och ägg och blanda ihop allt med händerna. Forma kakdegen till runda små bollar och lägg på bakplåtspappersklädda plåtar. Platta till bollarna lite och gör en grop i mitten av varje kaka med tummen. Fyll gropen med en klick sylt. Grädda kakorna i mitten av ugnen i ca 9 minuter, tills de börjar få lite färg.

 

3 thoughts on “Syltkakor med havre

  1. Katarina skriver:

    Ser riktigt goda ut!

  2. Linda skriver:

    Åh, de ser jättegoda ut. Sådana vill jag också göra!

    Allt gott!
    //Linda

Kommentera

