Bovetegröt med äppeltopping

Nu när det är kyligt på morgnarna behöver jag något varmt i magen för att orka ta mig ut i det skånska gråvädret, därför har jag börjat byta ut min frukostfruktsallad mot gröt. Oftast blir det en klassisk havregrynsgröt som pimpas med linfrön, russin och solrosfrön, men ibland varierar jag med raw eller kokt bovetegröt. Namnet bovete är egentligen missvisande eftersom det faktiskt är glutenfritt och passar därför bra om man är överkänslig eller av andra skäl inte vill äta gluten.

Bovetegröt 1 person

1 dl helt bovete, gärna ekologiskt

2 dl vatten

1 nypa salt

1 msk russin

ev 1 tsk mald kardemumma eller kanel

Blanda allt utom russinen i en kastrull och koka i ca 15 minuter på svag värme. Släng ner russinen och koka i 5 minuter till, tillsätt ev en skvätt vatten om det behövs. Gröten blir ganska kompakt och ”tuggig” men inte lika ”klistrig” som havregrynsgröt. Servera gröten med valfri mjölk och toppa med en massa valfria godsaker; rivet äpple, pumpafrön, apelsinbitar, solrosfrön, hackad mandel…

One thought on “Bovetegröt med äppeltopping

  1. Katarina skriver:

    Ser fräscht ut!

Kommentera

