Mer bubbel i burk

För någon månad sedan provade jag att göra vinäger genom att jäsa äppelmust till cider. Experimentet har nu jäst färdigt och står i en öppen burk för att bli vinäger och det är nog inte länge kvar nu innan den kan användas. I väntan på det bestämde jag mig för att prova ett annat sätt att göra äppelvinäger. Rivna äpplen, lite vatten och en skiva rågsurdegsbröd står nu och bubblar i en stor burk i fönsterkarmen över ett element. Efter ca 4 veckor ska vätskan silas och sedan stå i en öppen kruka (med tygstycke över som skydd för flugorna) för att mogna. Ska bli spännande att jämföra de olika vinägersorterna när de är klara om någon månad.

One thought on “Mer bubbel i burk

  1. […] med detta experiment gav jag mig på det andra sättet att göra vinäger. Hela äpplen revs och blandades med lite vatten och rågsurdegsbröd. […]

Kommentera

