Mathimlen – Salone del Gusto/Terra Madre och Turin

Den senaste veckan har det varit tyst på bloggen och det beror på att jag har befunnit mig i mathimlen. Jag har varit på en mat- och vinresa i norra Italien och spenderat några av dagarna på den fantastiska matmässan Salone del Gusto, som detta år slagits samman med Slow Food-mässan Terra Madre. Över 1 000 utställare bjöd på allehanda godsaker, både för provsmakning och försäljning, och bland höjdpunkterna fanns fruktig olivolja, hasselnötschoklad, ekologisk lagrad pecorino och örter jag aldrig hört talas om. Mässan hölls i Turin och i staden finns dessutom en fantastisk daglig grönsaksmarknad och saluhall där vi botaniserade i flera timmar. Utbudet av grönsaker, frukt, nötter och kryddor var svårslaget och fick både Möllevångstorget i Malmö och Bondens egen marknad att blekna i jämförelse. Det är svårt att sammanfatta denna fantastiska resa men en bildkavalkad kanske kan ge en aning. Håll till godo!

Ljuvliga grönsaker; romanesco och olika sorters lök på Turins stadsmarknad.

Råg- och surdegsbröd på slow food-mässan Terra Madre.

Aceto balsamico i olika varianter, lagringsgrad och prisklasser.

Råa, svarta oliver att själv lägga in i saltlake och olivolja.

Bönor och linser i lösvikt på marknaden, bland annat fanns en färdig bönblandning för minestronesoppa.

Cannoli med mascarponefyllning och hackade pistagenötter.

Det tog en stund innan jag förstod att det här inte var småkakor utan små, handgjorda getostar i olika former som rullats i olika örter och kryddblandningar.

Färska bönor, bland annat den italienska favoriten borlotti.

Ännu en italiensk favorit – porcini, eller Karl-Johansvamp som den heter i Sverige.

4 thoughts on “Mathimlen – Salone del Gusto/Terra Madre och Turin

  1. Sofie skriver:

    Wow! Getostarna. Och oliverna! Nästa gång vill jag hänga med.

  2. Theresia skriver:

    Vilket bra tips på matresa! Jag har inte varit på en sådan än men det ligger högt upp på min reselista. Tack för en superbra blogg med massa mumsiga recept🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Hej Theresia! Vad kul att du hittat hit och gillar min blogg. Italien överlag är ju ett fantastiskt matland och matmässan samlar det bästa av det bästa från hela landet (och världen). Rekommenderas!

Kommentera

