Färgglad chiliskörd

Under förra årets odlingssäsong låg fokus på tomater och i år lade jag ner mycket möda på att chili. Vi frossade loss i olika färger, former och styrkegrader och bland de 6 sorterna utkristalliserade sig två favoriter.

Hot lemon, en liten gul sak, som verkligen doftar citrus när man skär upp den och har en lagom stingslig hetta. Passar fint i lättare rätter såsom sallader.

Espelette som är en snyggt djupröd knubbis med  perfekt hetta. Skörden blev ganska stor så jag torkade halva chilisar som jag sedan körde i mixer till pulver/flagor. Alltså, det chilipulvret är perfektion! Doften är fullkomligt berusande och smaken chiliaromatisk med sting. Den är galet god att strö över grönsakerna på mackan!

Ska du odla chili nästa år (och gillar aromatisk chili som inte fräter sönder munnen) så rekommenderar jag verkligen de här två. Jag köpte mina hos Örtagården, men de finns även hos andra fröfirmor. Chili har tyvärr en väldigt lång utvecklingstid så ska man få skörd redan under sommaren bör man så senast i februari och fjäska med både gödning och extra belysning under våren. Under sommaren bör man skämma bort plantorna med stora krukor och massor av näring, helst 10-liters hinkar. Då blir man rikt belönad!

One thought on “Färgglad chiliskörd

Kommentera

