Samla frön

Även om några tappra tomater och chiliplantor står kvar på uteplatsen, får man nog erkänna att hösten är kommen. Och med den kommer alla fina fröer som bara väntar på att sprida sig i trädgården, önskade som oönskade… De önskade försöker jag att samla in och spara eller sprida ut där jag jag vill ha dem. Det är busenkelt att ta tillvara frön. Plocka de halvtorra frökapslarna i torrt väder och lägg att torka helt på varm plats. Märk upp en papperspåse, ett kuvert, en liten burk eller liknande med frösort och peta i fröna. Förvara dem sedan torrt till våren när de ska ner i jorden. Jag hade turen att hitta små, små kuvert på loppis för en femma paketet – perfekta för fröförvaring! En lika bra, men mindre tjusig lösning är att använda melittafilter som försluts med gem.

I år blev jag särskilt förtjust i en rosa stockros på framsidan av huset och den vill jag ha fler av nästa år, så därför sparade jag några frökapslar till nästa odlingssäsong. Även chokladblomman som jag köpte på plantskolan i våras visade sig vara en hit, den började blomma i maj och har inte gett upp än, fler knoppar är på gång. Den vill jag också ha nästa år så jag har nypt av några torra blomställningar och hoppas på det bästa. Och luktärten Cupani – vilken doftchock! Samlade in ett helt gäng fröbaljor och planerar ett överdåd av slingrande luktärter på uteplatsen nästa sommar. Frösamlandet ger lite hopp inför den mörka årstiden, man får minnas sommaren som gick och drömma och planera inför nästa. Ut och samla!

9 thoughts on “Samla frön

  1. Cecilia skriver:

    Vi var hos Camilla Plum idag. Handlade frön, bland annat sesam – för odling. Har aldrig tidigare funderat på var sesamfrön kommer från. Nästa år får jag (förhoppningsvis) se🙂

    • ilovefruktsallad skriver:

      Oj vad avis jag blir! Camilla är ju min stora idol, skulle bli helt star struck om jag fick träffa henne! =) Låter spännande med sesam, ser fram emot att se vad det blir av det.

  2. Cecilia skriver:

    Nu såg vi tyvärr inte henne, men det var värt ett besök ändå. En gårdsbutik som heter duga! Äntligen fått tag på svart kardemumma (och en massa annat) och syrran köpte en ättiksmoder så nu kan jag följa båda era experiment (och sen kanske våga mig på själv). Är ju lite sugen på att skaffa en kombuchamoder/scoby annars, men det hade hon inte🙂

  3. sandralinnea skriver:

    Men.. chokladblomman ska väl vinterförvaras? Sparar du inte hela? Eh, hej förresten! Jag har följt din blogg ett tag men aldrig lämnat någon kommentar. Lustigt att ett inlägg om fröer vad vad som krävdes för att få ändan ur..😉

  4. Magnus Fridsell skriver:

    Du gömmer väl dem på tallefjant-vis i en massa olika träd så du måste fara runt och leta efter dem när det är dags att så i vår🙂 ?

    /M

  5. Johan skriver:

    Fru Fruktsallad snälla säg vad fröna närmst kameran heter! Har nämligen snattat sådana i somras men vet inte mer än att jag tyckte plantan var fiiiiiiin. POSS!

Kommentera

