Ny spännande grönsak – Agretti

Som vegetarian trodde jag att jag hade smakat det mesta i grönsaksväg. Fel. Förra veckan delade en kurskamrat med sig av sin skörd från torpet och i påsen låg bland annat den här gröna ruskan som visade sig vara Agretti. Det är en italiensk bladgrönsak med en spännande smak som beskrivs som en blandning av spenat, sparris och havsvatten!

Så vad göra med den? En del smaskade jag i mig som den var, älskar krispiga, saftiga grönsaker, men resten snabbstekte jag med olivolja, vitlök, citron och lite salt. Det blev riktigt smarrigt och den här godingen kommer definitivt att odlas hemma hos oss nästa säsong!

4 thoughts on “Ny spännande grönsak – Agretti

  1. Katarina skriver:

    Har aldrig hört om agretti, men den ser spännande ut!

  2. Cecilia skriver:

    Häftig! Undras om den kan hittas i vanliga svenska frökataloger?

Kommentera

