Bubblande experiment

Vi plockade en stor påse äpplen hos svärmor och efter att ha kokt äppelmos och torkat äppelringar återstod en stor skål äpplen. Tänkte först att jag skulle göra must av dem men när jag hade kört dem i råsaftcentrifugen kom jag på att jag kunde göra äppelcidervinäger. I flaskan här ser ni resultatet så här långt; en bubblande äppelbrygd som ska bli råcider. När den slutat jäsa ska cidern utsättas för syre och bli vinäger.

Mjölksyrning, surdeg och cider – tänk att allt som naturligt fermenterar är så fascinerande! Och gott! Återkommer med det färdiga resultatet om några månader…

6 thoughts on “Bubblande experiment

  1. Cina skriver:

    Jag är så nöjd med mig själv, torkar äppleringar för 1:a gången i livet. Både i rumstemp. och även i ugnen. Tror att ugnen är det bästa sättet. Ska hem och fortsätta sen…hur ska man förvara godbitarna då? Glasburk m tätt lock sa ngn…

    • ilovefruktsallad skriver:

      Good for you! =) Jag har aldrig provat torka i ugn, innan jag köpte torkapparaten torkade jag på pinnar och snören i köket och det brukade gå bra. Förvaringen är enkel, glasburkar eller plastburkar med lock, eller vanliga plastpåsar, allt som håller luften ute funkar. Äpplena håller i flera år (men varar sällan så länge…)

  2. johanna skriver:

    Spännande! Måste ge mig ut på jakt i grannskapet efter fallfrukt man kan få barmhärtiga sig över!

  3. […] någon månad sedan provade jag att göra vinäger genom att jäsa äppelmust till cider. Experimentet har nu jäst färdigt och står i en öppen burk […]

  4. […] här hösten har jag provat två olika sätt att tillverka min egen äppelcidervinäger. Det första sättet gick ut på att producera en äppelmust som fick spontanjäsa och producera koldioxid och alkohol. […]

Kommentera

