Falsk ostkaka med squash

Vad gör man med en squash som väger 2,5 kilo? En smarrig falsk ostkaka förstås!

Falsk ostkaka med squash

900 gram skalad, tärnad squash (urkärnad om det är en stor squash)

4 msk vetemjöl

4 ägg

2 msk mandellikör (Amaretto)

0,75 dl socker

1 msk vaniljsocker

30 malda mandlar

0,5 dl havremjölk

Koka squashtärningarna till de blir lite genomskinliga och går att mosa. Låt dem rinna av ordentligt i durkslag och mosa dem sedan i en skål. Vispa ihop övriga ingredienser och blanda ner i squashmoset. Smörj en ugnsform (2-3 liter) med olja och häll i smeten. Grädda i 200 grader i ca 45 minuter. Låt kakan svalna och servera med sylt och eventuellt grädde.

Jag tyckte att kakan blev lite i mjukaste laget så nästa gång skippar jag förvällningen och provar att använda rå, finriven squash i receptet. Undrar förresten om ostkakan går att göra med mixad (silken- och fast) tofu istället för ägg? Värt att prova!

One thought on “Falsk ostkaka med squash

  1. Sofie skriver:

    Den var ljuvlig och jag vill gärna äta den igen när jag återfått mina smaklökar 🙂

Kommentera

