Skördepaj med hirspajskal

Jag gillar verkligen paj, men det är knappast någon vardagsmat för mig. För det första är det lite för många moment för att jag ska orka styra upp ett pajbak en regnig tisdag efter jobb, plugg och träning. För det andra är kombon mjöl och stora mängder matfett inte något jag festar till det med dagligen. Nu har jag dock hittat ett recept hos Hovkonditorn som eliminerar problem nummer två – hirspajskal!

Pajskal med hirs

2 dl hirs

4 dl grönsaksbuljong

Koka hirsen mjuk i buljongen, tillsätt ev mer vatten om det behövs. Låt svalna. Smörj en stor pajform med olja och pressa ut hirsen i ett jämt lager. Grädda i ca 10 minuter i 200 grader tills pajskalet torkar lite och håller ihop. Fyll pajskalet med valfri fyllning och grädda som vanligt. Jag passade på att skörda rödbetor, morötter, lök, vitlök, tomater, vaxbönor och örter i trädgården och svängde ihop en skördepaj.

5 thoughts on “Skördepaj med hirspajskal

  1. johanna skriver:

    Har inte försökt mig på paj sen jag märkt att jag är känslig mot gluten men detta pajskal var ju smidigt som tusan!

  2. Anonym skriver:

    Gjorde detta recept ikväll – mums!🙂 Min mage kommer tacka mig för att pajen inte är gjord på mjöl.

  3. […] här. Det går att använda hirs till det mesta, ex till sallader istället för quinoa eller som pajbotten, men jag inspirerades av en risotto och gjorde en ”hirsotto”. Jag fuskade friskt både […]

Kommentera

