Raw nutella

För ett tag sen såg jag att det finns raw nutella, ”Rawtella” att köpa i diverse butiker med rawsortiment. Jag har ännu inte kommit mig för att inhandla en burk (för vad ska man ha det till, förutom äta med sked…?) men nyfikenheten blev för stor så jag provade att göra egen rawtella. Det finns massor av olika receptvarianter på nätet, så jag lät mig inspireras och landade i en egen variant.

Rawtella

1,5 dl hasselnötter

3 msk rå kakao

1 msk kokosolja, extra virgin

1 msk honung

1 msk kallpressad rapsolja

1 nypa salt

Börja med att mixa nötterna tills de klumpar ihop sig och börjar släppa olja, det kan ta en liten stund. Tillsätt resten av ingredienserna och fortsätt mixa så länge du (eller din mixer) orkar, ju längre desto slätare rawtella. Smaka av när allt är väl blandat och tillsätt eventuellt mer honung eller kakao, beroende på vad du gillar.

Jag använder en liten mixertillsats till min mixerstav när jag gör så här små satser av saker som ska mixas. Då slipper man hålla på och skrapa ner smet från sidorna hela tiden.

Så hur inmundigades den här förtrollande smeten då? Tja…med sked förstås😉

2 thoughts on “Raw nutella

  1. eanie skriver:

    Det här måste jag ju testa!
    ps Är det en liten skål eller ett väldigt stort lass?😉

Kommentera

