(Nästan) Raw lakritsbollar

Älskar lakrits! Helst saltlakrits, men på senare år har jag upptäckt den rena lakritsen som säljs som hårda pastiller i söta plåtaskar till hutlösa priser. De innehåller inget mer än lakrits – inget socker, ingenting – bra! Dock är lakritsen inte raw eftersom man kokar lakritsrötterna för att få ut den rena lakritsen. Smaken tror jag antingen man älskar eller hatar. Det är flera som respektlöst spottat ut de dyrbara pastiller jag bjudit på, å andra sidan har några blivit helfrälsta.

Häromveckan kom jag över en liten stång med ren lakrits och eftersom det knappast är något man tuggar i sig på stående fot började jag fundera över vad jag skulle göra med den. Jag har haft Erica Palmcrantz Aziz bok Raw Delight i min ägo i några år och med lakritsstången i min ägo kom jag på att jag kunde prova ett av recepten som innehåller lakrits.

Mortlade lakritsen till ett pulver och blandade med mixade nötter, carobpulver, kokosolja, honung, rapsolja och en nypa salt. Av blandningen blev det vansinnigt goda bollar med otroligt komplexa smaker, liknar inget annat godis jag ätit, varken raw eller vanligt!

Eftersom bollarna gick åt ganska snabbt, blev det strax tillfälle att göra en ny omgång. Då provade jag att byta ut lakritsstången mot mald lakritsrot och det blev också fantastiskt gott. Dock drog lakritssmaken mer åt snusklubbehållet, om ni minns dem?

9 thoughts on “(Nästan) Raw lakritsbollar

  1. Katarina skriver:

    De här låter mycket goda!

  2. Sofie skriver:

    Åååååh, det vattnas i munnen…

  3. Cissi skriver:

    Oh! Här var det ny däsaaaaajn på sidan. Och dom där lakritsbollarna KRÄVER jag att få smaka, det är ditt fel att jag är beroende av lakritspastillerna

    • ilovefruktsallad skriver:

      Jojomensan, det är brorsdotter som har gjort headern och efter det kändes det som att det var dags för en allmän uppfräschning. Lakritsbollprov kan säkert ordnas!

      • Cissi skriver:

        Hoppsansa, hon börjar bli riktigt duktig den där långbenta brorsdottern! Mitt lakritsberoende kostade mig 150 spänn inför semestern. Bunkrade…

  4. Ann-Louise skriver:

    Åt en lakritsboll på ett nyöppnat café i Göteborg idag – Eco Coffee och det blev love at first taste! Nu spanar jag runt på recept för att trolla fram några egna i köket. Ditt recept låter himla gott!

Kommentera

