Raw cashewgrädde

En av mina råa favoriter är cashewgrädde. Den piffar upp både fruktsallader, råa pajer och tårtor och vanliga tillagade efterrätter som pannkakor.  Mitt favoritrecept är hämtat från Erica Palmcrantz Aziz bok Raw food på svenska och är enkelt att göra. Det fina med receptet är att det inte innehåller något sötningsmedel, den enda sötman kommer från päron.

Päroncashewgrädde

2 dl naturella cashewnötter

1 väl moget päron

2 msk kallt vatten

1 tsk vaniljpulver*

Mixa cashewnötterna till mjöl i matberedare/mixer. Hacka ner päronet, tillsätt vaniljpulvret, häll på hälften av vattnet och mixa. Tillsätt ev mer vatten, lite i taget, och mixa tills det blir en lagom gräddkonsistens. Ät direkt eller låt stelna lite i kylen innan användning.

* Vaniljpulver är mald vaniljstång, inte vaniljsocker. Finns att köpa i hälsokostbutiker eller välsorterade delikatess- eller kaffe/tebutiker.

8 thoughts on “Raw cashewgrädde

  1. Hedda skriver:

    Det här ska jag prova! Och sen så måste jag nog köpa ”Raw food på svenska”….

  2. Cecilia skriver:

    MMmm cashewgrädde!

  3. Ann-Louise skriver:

    Jag fick smaka på Ericas cashewgrädde när hon höll en föreläsning i Göteborg för ett tag sen och den var galet god!

  4. […] Glasyr måste man ju ha på morotskaka och jag använde mig av en gammal klassiker – cashewgrädde. Receptet hittar du här. […]

  5. […] hade fixat fin fruktsallad med cashewgrädde och vi bjöd på några mellanmålsrecept. En mycket trevlig och bra kväll med andra […]

  6. […] frysta blåbär i botten av ett glas. Strö över en matsked bovetecrunch och klicka över cashewgrädde. Toppa med en matsked röda vinbär och ytterligare lite bovetecrunch. […]

Kommentera

