Raw dessertpizza

För någon vecka sen fick jag ett nyhetsbrev från Karolina på bloggen Love Raw där hon delade med sig av ett recept på en raw dessertpizza. Helt galet, tänkte jag, men kunde ändå inte sluta tänka på den. Så plötsligt stod jag där i köket med en chokladnötkokosbärpizza till kvällsteet. Mumma!

Jag följde Karolinas recept på ett ungefär men bytte ut 1 dl av kokosflingorna i bottnen mot paranötter och hoppade över både kardemumma och citron. I pizzasåsen skippade jag purple corn och bytte solroslecitin mot sojalecitin. Har man inget lecitin går det förmodligen lika bra utan. Jag tror helt enkelt att det är svårt att misslyckas med det här receptet, stoppa i vad du vill. Som topping tog jag mullbär, tranbär och gojibär, men där är det bara att variera efter smak. Ska man äta pizzan direkt kan man ha färsk frukt på. Stoppar man pizzan i frysen en liten stund går den att hålla som en vanlig pizzabit!

Raw dessertpizza
Pizzabotten
2,5 dl riven kokos
1 dl paranötter
1 msk kallpressat kokosfett
0.5 dl lucuma (kan hoppas över)
1 nypa havssalt
3 tsk agave eller honung
ev lite vatten
Mixa kokosflingor och paranötter var för sig till fint mjöl i en matberedare eller kaffekvarn. Häll över i en skål, tillsätt övriga ingredienser och blanda tills det blir en deg. Eventuellt behöver du tillsätta lite vatten för att få ihop degen. Platta ut på ett fat till lagom pizzatjocklek.
Pizzasås
1 dl kallpressat kokosfett
3 msk kakopulver, helst raw
2 msk lucuma
en nypa havssalt
0.5 tsk sojalecitin
3 msk agave
Smält kokosfettet försiktigt i ett vattenbad, helst inte över 42 grader. Häll fettet i en skål och vispa ner lecitinet. Tillsätt resten av ingredienserna och vispa tills såsen är helt slät. Häll såsen över pizzabotten och dekorera med valfri topping.

6 thoughts on “Raw dessertpizza

  1. Sofie skriver:

    Jäklar, det var något nytt! Jag har ju inte smakat men tänker direkt på en viss kolapaj med bär. Fick mig i alla fall att längta efter matlagningslust och -tid🙂

  2. Den där ser ju helt fantastiskt smarrig ut. Älskar kombinationen mullbär + choklad!

  3. Cecilia skriver:

    Gah vilken godsaksfest! Vågar inte göra ifall det slutar med att jag äter hela själv.. Kanske minipizza?🙂
    Glad fortsättningspåsk!

Kommentera

