Bästa lördagsnöjet

Igår eftermiddag var det dags för mitt andra besök på det enda sportevenemang som jag kan uppbåda några som helst känslor för – Roller Derby! Ett kompakt ointresse för alla typer av lagsporter (nej, jag bryr mig inte ens om Sverige skulle befinna sig i VM-final i fotboll…) har oförklarligt förbytts mot ett stort engagemang för denna fullkontaktsport som spelas av ascoola brudar på rullskridskor. Snabbhet, tuffa tacklingar, humor, glädje, DJs som tonsätter bouten (matcherna) och spelarnas hysteriska ”artistnamn” – Bitter Fit, Fenix Fortsomfan, Curly Håår (säg det på engelska) och Barbara Barfight – gör Roller Derby till en fantastisk upplevelse! En annan anledning till att jag är såld, beror nog på att Roller Derby står för allt det som annan sport inte gör. Bara det att det inte finns några ”dam”-prefix. Roller Derby spelas av kvinnor. Punkt.

Häromveckan var jag vrålförbannad på spelbolaget Ladbrokes vidriga, mansrollscementerande tv-reklam där ett gäng brittiska män står på en fotbollsplan och vrålar ”Millwall”, låtsasbrottas, jämför tatueringar och hotskojar om att pussa varandra på snoppen. Hö hö hö, så här beter sig en sportälskande man. Eller? Det är den bilden av sport som fått mig att hålla mig långt borta. Så tack Crime City Rollers, ni har gett mitt liv en ny sportdimension! =)

Gårdagens bout mellan Malmös stoltheter Crime City Rollers (A-laget)och Londons Brawl Saints slutade tyvärr i förlust för Malmö, men CCRs B-lag vann stooooort mot Luleålaget Slaughter’s Daughters i boutet innan – kul!

Eftersom detta till stor del är en matblogg får jag ju klämma in en matrecension också. Till min stora lycka fanns det vegokorv att köpa i kiosken (är det vanligt på sportevenemang eller säger det något om Roller Derbys publik?) och tillsammans med en folköl blev det trots allt en dos traditionell sportupplevelse.

Lovely Saturday!

3 thoughts on “Bästa lördagsnöjet

  1. DALAPLAN skriver:

    så jävla grymt!!!!/Niklas

  2. Cissi skriver:

    Ha! Undrade just om du hade varit där när jag såg artikeln i tidningen. Coolt!

Kommentera

