Kryddig hasselnötsmjölk

Nu är minsann våren på väg! I helgen inmundigades kaffe och plommonkaka i solskenet i trädgården, underbart! Men än är det lite kyligt så varm dryck är ett måste, nästa gång tar jag med mig den här råa varianten av chailatte ut.

Raw chailatte

0,5 dl hasselnötter

3 dl vatten

2 cm färsk ingefära, skivad

3 nejlikor

1 kanelstång

5 kardemummakapslar, krossade

0,5 dl vatten

ca 1 msk agave eller honung

Sjud kryddorna med den mindre mängden vatten i ca 10 minuter, låt svalna med kryddorna i och sila sedan av. Mixa hasselnötterna med vattnet och sila bort nötsmulet genom en nötmjölksduk eller nylonstrumpa. Blanda mjölken, kryddinfusionen och sötningsmedel efter smak, värm försiktigt i en kastrull till lagom dricktemperatur, rör hela tiden. Vill du ha en raw chai så gäller max 42 grader.

Ut och njut! =)

6 thoughts on “Kryddig hasselnötsmjölk

  1. Cissi skriver:

    Alltså… nu vill ju jag inte vara petig eller så… men om man har sjudit kryddorna, är det inte kört för raw-konceptet då? För om man sjuder måste det väl vara varmare än 42? Annars kunde man lika gärna värma kryddorna i armhålan.

    • ilovefruktsallad skriver:

      Vad imponerad jag är att du har sån koll på raw food! Syftet med raw är ju att bevara så mycket näring som möjligt och i det här fallet står kryddorna mest för smaken medan hasselnötsmjölken står för näringen och DEN är raw.

  2. Cissi skriver:

    Jag försöker lära mig, jag har ju en mästare nära mig😉 Tycker ju att det är lite kul så det är inte BARA för att vara näsvis.

  3. NillaK skriver:

    Man kan ta malda kryddor (fast i mindre mängd) och mixa ner dem i hasselnötsmjölken utan att värma, så blir det ingen tvekan om det är RAW.🙂 Måste prova, det lät ju supergott.🙂

Kommentera

