Rå februari – Raw Falafel

Idag är det sista dagen på Rå februari, mitt vårstädningsprojekt som gått ut på att utöka mängden raw food i vardagen. Sammanfattningsvis har det gått alldeles utmärkt (även om jag missat en grön smootie här och där) och jag känner mig faktiskt lite piggare i kropp och sinne. Redo för våren helt enkelt! Stort tack till alla er som har följt mig och peppat med diverse glada tillrop under projektet! Dagen till ära bjuder jag på en riktig Malmöklassiker.

Som Malmöit är jag galet förtjust i falafel! För dig som inte är bekant med falafelkulturen i den här stan kan jag berätta att det i vissa delar av Malmö är löjligt tätt mellan falafelhaken. För att locka kunderna till just sitt hak, slåss falafelmakarna om att erbjuda de godaste falafelbollarna, de fantasifullaste såserna (chilistark, mild yoghurt, sesam, vitlök, hummus, mango…), de krispigaste grönsakerna och det lägsta priset.

Eftersom det är rå februari gav jag mig på att göra en raw variant av falafel och det blev tokigt gott! Falafelbollarna består av groddade kikärtor som mixas med mandlar, lök och kryddor och torkas i några timmar. De blir krispiga på utsidan och saftiga på insidan, mums!

Falafel 3-4 personer

2 dl groddade kikärtor

2 dl solrosfrön

2 dl mandlar

1/4 mycket finhackad gul lök

2 msk olivolja

2 msk citronsaft

2 msk tamari eller shoyu

3 pressade vitlöksklyftor

1 msk currypulver

1 msk mald spiskummin

Blötlägg kikärtor i rikligt med vatten i minst 8 timmar, låt rinna av och grodda 1-2 dygn tills det börjar synas en vit ”svans” i toppen av ärtorna. Groddningsprocessen gör ärtorna mer lättsmälta. Mixa eller finmal ärtorna, solrosfröna och mandlarna, blanda ner övriga ingredienser och smaka av om det behövs mer av någon krydda eller kanske salt. Forma golfbollsstora bollar och platta ev till dem något. Torka i 12-24 timmar i 42 grader. Jag föredrar när falafelbollarna är krispiga på utsidan och saftiga inuti och i min torkugn blir det snarare 12 än 24 timmar, men prova dig fram.

Falafel kan serveras på olika sätt och här blev det två varianter, en enkel version med romansallad och en wrap som krävde lite mer förberedelse . Wrapsen gjorde jag av paprika, squash och linfrön som mixades, breddes ut tunt på teflexpapper och torkades några timmar. Salladsbladet och wrapsen är fyllda med falafelbollar och allehanda grönsaker; spenat, lök, tomat, mjölksyrad gurka och groddar. På toppen hällde jag en enkel sesamsås på tahini, citronsaft, vatten och salt som mixas till en slät och krämig sås.

Tänk om någon av stans falafelgubbar kunde erbjuda raw falafel – vilken grej det skulle vara! Tills dess får man hålla tillgoda med egentillverkad. =)

7 thoughts on “Rå februari – Raw Falafel

  1. Sofie skriver:

    Shit vad najs! Detta får du göra fler gånger, t.ex när jag är bjuden🙂 Och vad tror du, skulle något falafelställe kunna nappa, Jalla Jalla kanske?

    • ilovefruktsallad skriver:

      Önskemål noterat.😉
      Tja, man ska aldrig säga aldrig, det är bara att titta på vegan/vegetarianutbudets utveckling de senaste åren. Kanske raw falafel är storsäljare på Falafel no 1 år 2015?

  2. Cecilia skriver:

    nice! fast om nån ska haka, får de heta typ Rawlla Rawlla.
    Vi ska förresten testa odla kikärtor i år. har du testat nån gång?

    • ilovefruktsallad skriver:

      *asgarv* Rawlla, rawlla… =)
      Nej, har faktiskt inte provat kikärtor men min nyhet i år blir sojabönor. Är galet förtjust i edamamegrejen där man äter dem färskkokta med salt. Undrar hur kikärter blir som färskkokta? Eller om de går att rosta utan kokning? Oh så spännande! =)

  3. Cecilia skriver:

    Me too, älskar edamame! Vi odlade förra året och det blev bra, även om de blev lite små (och betydligt mer håriga än jag har sett tidigare..), men det blir å andra sidan det mesta vi odlar.
    Vi testar även tomatillos i år och kapris, eller om det var kaprisblomma? Få se om de ger något ätbart..

  4. Cecilia skriver:

    OK, det där lät som att det mesta vi odlar blir hårigt…

Kommentera

